,

پروپوزال مدیریت یا مدیریت پروپوزال ؟

پروپوزال مدیریت یا مدیریت پروپوزال ؟

پروپوزال مدیریت یا مدیریت پروپوزال ؟ تصور کنید که قصد نوشتن یک پروپوزال کارشناسی ارشد رشته روانشناسی یا علوم تربیتی دارید؟ چه میکنید؟ نظریه ها، روابط علی و معلولی و آرای صاحبنظران از دیرباز به شکل واحدی پایدار بوده و با وجود تغییرات نظری اندک اما اساس نظریه ها و مفاهیم یکسان است. اینکه آرای آدلر، یونگ، ویکتور فرانکل و اریک برن چه بوده همه به شکل پرورش یافته ای هم اکنون نیز تداوم دارد.

حال شما یک دانشجوی مدیریت مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا هستید. آیا با همین سطح از یکنواختی مواجهید؟

مسلما خیر! پویایی های بازار بر تحقیقات رشته مدیریت تاثیرات فراوان دارد. لذا نوشتن طرح های پژوهشی نیز متاثر از آن است. انجام پروپوزال کارشناسی ارشد مدیریت با بسیاری از رشته گرایش های دیگر دانشگاهی متفاوت به نظر میرسد؛ بطوریکه تغییرات سیاسی، تحولات تکنولوژیک، مسائل آب و محیط زیست و بهداشت جهانی، جنگ ها و جدال های لفظی زودگذر و پایدار، تغییر جایگاه و سمت دولتمردان در سرتاسر جهان، همه بر رویکردهای اقتصاد و بازار تاثیرگذار است؛ قیمت و قیمت گذاری متاثر از آن است. چنانکه یک دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی فارغ از این مسئله نمیتواند رویه پروپوزال نویسی خود را پیش ببرد؛ یعنی نظریاتی که قبلا در باب قیمت و قیمت گذاری وجود داشته و در مقالات، پایان نامه های فارسی و انگلیسی، گزارش های سازمان ها و موسسات داخلی و خارجی وجود داشته، هم اکنون اعتبار ندارد و نان به قیمت روز است.

فرض کنید بهترین موسسه انجام و پردازش تحلیل های آماری در خصوص قیمت ارز و دلار و پوند و فرانک، پیش بینی مالی و ارزی معتبر و قابل استنادی تا کنون داشته باشد، اما آیا میتوان به روایی و اعتبار آن چشم دوخت؟ بدیهیست که تحولات نامبرده در کسری از ثانیه میتواند تمام پیش بینی های استراتژیک را زیر سوال ببرد؛ لذا پایداری بی معنی است و پویایی معنادار.

حال این چه ربطی به نوشتن پروپوزال مدیریت دارد؟

صحبت اینست که انجام پروپوزال مدیریت در واقع نیاز به مدیریت پروپوزال نویسی دارد؛ بطوریکه مرور مقالات و نوشته های جدید و قدیم و تطبیق آن میتواند درک جامعی از نحوه نگارش پروپوزال و تنظیم قسمت های مختلف پروپوزال ارائه دهد. برای نمونه، آیا قیمت یک نوار کاست در ۲۰ سال پیش خاطرتان هست؟ آیا قیمت، عرضه و تقاضای بازار برای لوح فشرده یا سی دی و نیز فلاپی دیسک کامپیوتر را بخاطر دارید؟ بله تغییر و تحول تکنولوژی بر قیمت، تقاضا، عرضه، رشد سازمان ها، چرخه عمر سازمان ها، تعطیلی ایده ها و نیاز به کارآفرینی در عرصه های جدید را عطش وار گسترش میدهد. گرچه رشته گرایش هایی مثل حقوق و جزا و کیفر و … هم متاثر از این تغییرات میباشد و نسبت به آن حساس است (بطوریکه قوانین پیامد آن را تعیین و اجرایی میکند) اما گلوگاه استراتژیک بازار و تحولات آن در دست رشته گرایش های مدیریت است.

تاثیرات جغرافیایی بر تحقیقات مربوط به رساله ها، پایان نامه ها و پروپوزال نویسی

در نظر بگیرید که یک رستوران زنجیره ای در شهر اصفهان بریانی (غذای محلی اصفهان) سرو میکند، آیا این رستوران میتواند الگوهای بازار و فروش را در شهر مشهد هم پیاده سازی کند؟ و بلعکس آیا شوله مشهدی را میتواند در شهر شیراز سرو کرد و پیش بینی همان سطح از فروش را در آن شهر داشت؟ مسلم است که روانشناسی بازار و گرایش به مصرف در بین مصرف کننده هر شهر و دیار متفاوت است؛ در حالیکه رویکردهای جامعه شناسی، روانشناسی، حقوق و همچنین علوم مهندسی مانند عمران، معماری و کامپیوتر، بجز در بخش های محدود، در اصول اجرایی در تمام مناطق رویه یکسانی دارد. به تبع این امر، تحقیقاتی که در دانشگاه و در بین قشر محقق صورت میگیرد نیز به همین منوال است. برای نوشتن پروپوزال مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک در باب پویایی ها و پیش بینی های استراتژیک بازار، باید تاثیرات جغرافیایی بر تحقیقات مربوط به رساله ها، پایان نامه ها و پروپوزال نویسی اولیه را در  نظر داشت و پروژه های علمی و سمینار ها بدون توجه به آثار پویای آن روایی و اعتبار ندارند.

پروپوزال نویسی برای پروژه مدیریت

با گذر از مثال های اجرایی، نمونه های بازار و بازرگانی و رویه های قیمت گذاری میتوان نتیجه گرفت که انجام پروپوزال و پروپوزال نویسی برای پروژه مدیریت علاوه بر تاکید بر نقش و تاثیر الگوهای مفهومی و نظری رایج کاری، نیاز به آگاهی از تحولات و پویایی های بازار نیز باشد؛ گرچه نگارش پروپوزال باید با تاکید توامان بر مفاهیم نظری و درک وضعیت بازار صورت گیرد. برای مثال موضوع پایان نامه با عنوان

بررسی تاثیر قیمت گذاری استراتژیک ارز دولتی در گرایش به خرید خارجی شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان

فارغ از اینکه ارز دولتی موضوعی گذرا بوده و پایداری قانونی آن همیشگی نبوده و نیست، تخصیص ارز با نرخ دولتی به شرکت های دانش بنیان نیز پایدار نیست، همچنین ممکن است تخصیص ارز برای خرید محض نیز امری ناپایدار باشد؛ که آثار پژوهشی آن در نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و یا دکتری دایمی و ماندگار نیست؛ از سویی نیز ممکن است گردآوری داده های چنین تحقیق از نظر عملیاتی میسر نباشد و منابع علمی ویژه ای مورد نیاز باشد. چنانکه پروپوزال نویسی جز با تکیه بر نمونه های تجربی و مفهومی امری نامعقول است و تمام این جزئیات بر نحوه نوشتن پروپوزال تاثیرگذار است.  به تبع این امر، انتخاب موضوع مناسب برای پروپوزال نویسی پروژه مدیریت معنایی واقعی می یابد. همین است که پروپوزال مدیریت به تنهایی نوشتن و انجام پروپوزال نیست بلکه نیاز به مدیریت دارد و بگوییم مدیریت پروپوزال تا پروپوزال مدیریت؛ برای آشنایی بیشتر با پروپوزال نویسی مدیریت؛ به نکات پروپوزال نویسی برای پروژه تحقیق مراجعه کنید. همچنین برای دانلود چند نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد مدیریت نیز میتوانید از سایت پی اچ دی پروپوزال بهره مند شوید. رویه های ذکر شده برای تمام گرایش های مدیریت از جمله مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، مدیریت صنعتی، مدیریت ساخت و تولید، مدیریت رسانه، مدیریت اجرایی استراتژیک، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت سیستم و بهره وری صنایع و مانند آن صدق میکند. برای دریافت راهنمایی های خصوصی در مورد تهیه، تنظیم، نگارش و انجام پروپوزال کارشناسی ارشد و یا دکتری مدیریت، میتوانید با پی اچ در پروپوزال؛ بهترین موسسه انجام پروپوزال پایان نامه تماس بگیرید و در جریان ریز کار باشید.