انواع استراتژی های بازاریابی

انواع استراتژی های بازاریابی نوین به تفصیل و با ارجاع به منابع معتبر در این نوشتار معرفی و تعریف می شوند.

به عنوان یکی از شاگردان مکتب سِحر و تردستی بازاریابی ، برای عدد ۵۱ ارزش قائل هستم. ما در اینجا ۵۱ انواع استراتژی های بازاریابی ( و تاکتیک های بازاریابی ) را برای‌تان فراهم آورده‌ایم که می‌توانید جهت جذب مشتریان بیشتر به کسب و کارتان از آنها استفاده کنید و باعث رشد برندتان شوید.

برای آن که کسب و کارها سهمی از بازار را از آنِ خود کنند و همچنان محصولاتشان برای مشتریان مربوط بمانند نیاز دارند که انواع بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی را در نظر بگیرند. هر استراتژی بازاریابی می‌تواند مزایا و خصیصه‌های یک محصول را به یک بازار هدف ارتباط دهد.

همچنین استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند ارزش اصلی کسب و کار را به مشتریان‌شان ابلاغ کنند. در موارد بسیاری، همین امر اساس ساخت حقوق مالکانه قوی یا سرقفلی در بازارهای هدف‌تان است. به عنوان مثال، اپل، در خلق پیام‌های بازرگانی برای تلویزیون، بیلبوردها، و مجلاتی که محصولاتشان را به نمایش می‌گذارند به روشی سرمایه‌گذاری کرده‌ است که مشتریانش نسبت به محصولات اپل احساس نزدیکی و تمایل کنند.

۵۱ انواع استراتژی های بازاریابی مورد استفاده‌ی کسب و کارهای امروز:
۱. بازاریابی خیریه ای Cause Marketing
یافتن آن‌چه هم برای شما مهم است و هم برای مشتریان‌تان می‌تواند برای کسب و کارتان معجزه کند. این امر مستلزم داشتن دانش داخلی از چیزی است که سازمان‌تان به آن اهمیت می‌دهد و این که به چه کسانی در جهان می‌خواهد کمک کند. مثال خوبی از این نوع کفش تامز(Toms Shoes) است. به جای تبلیغات سنتی مرسومِ “یکی بخر، یکی مجانی ببر”، تامز یک سیستم قوی پیگیری مشتریان ایجاد کرد و از طریق اهدای یک جفت کفش رایگان به افراد نیازمند در ازای هر خریدی که توسط مشتریان‌شان انجام می‌گرفت شهرتی در زمینه‌ی بذل و بخشش و خیریه به هم زد.

۲. بازاریابی برد نزدیک CRM) Close Range Marketing)
استفاده از وای‌فای و بلوتوث برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات‌شان به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مشتریان‌شان در یک محدوده‌ی نزدیک. بازاریابی برد نزدیک با عنوان بازاریابی مجاورتی نیز شناخته می‌شود.

۳. بازاریابی رابطه مند Relationship Marketing
به جای آن‌که همیشه فقط تلاش بکنند که به مشتریان چیزی بفروشند(بازاریابی تراکنشی)، بسیاری از شرکت‌ها تمرکز خود را بر ایجاد روابط با مشتریان‌شان می‌گذارند. مشتریانی که برند شما را بیشتر دوست دارند پول بیشتری هم صرفِ برندتان خواهند کرد. بسیاری از خرده‌فروشان سنتی بر درستی این امر صحه می‌گذارند. والگرینز مشاهده کرده‌ است مشتریانی که از تمام کانال‌های خرید آنها خرید می‌کنند(فروشگاه، وب، موبایل، و غیره) تا شش برابر از متوسط مشتریانی که فقط از فروشگاه‌های‌شان خرید می‌کنند، دست به خرید می‌زنند.

۴. بازاریابی تراکنشی Transactional Marketing
ایجاد رونق در فروش می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای خرده‌فروشانی که مجبور هستند مدام محصولاتی را در حجم بالا به مشتریان بفروشند. به منظور برآورده کردن خواسته‌های سرمایه‌گذاران، خرده‌فروشان مجبور هستند مشتریان را به خرید با استفاده از کوپن‌ها، تخفیف‌ها، نقدشوندگی‌ها، و رویدادهای فروش تشویق کنند. خرده‌فروشان ابرفروشگاه‌های با حجم بالا مثلِ تارگت مدام در حال انجام رویدادهای انگیزه بخش و تبلیغی هستند تا مشتریان علاقمند را به فروشگاه‌های‌شان بکشانند.

۵. بازاریابی کمیابی Scarcity Marketing
در بعضی از بازارها مهم است که میزان در دسترس بودن محصول را یک بار کنیم. در بسیاری از موارد این کار به خاطر دشواری تحصیل مواد خام یا کیفیت بالاترِ محصول انجام می‌شود. یک شرکت ممکن است انتخاب کند که محصولاتش را فقط در دسترس چند مشتری قرار دهد. ارائه‌ی نسخه‌ی چینی ماشین رولزرویس که فانتوم نامیده می‌شد به سرعت به فروش رسید. در حالی که بهای ماشین بالاتر از بیشتر ماشین‌ها بود، کمیاب بودن آن باعث ایجاد اشتیاق و افزایش قیمت آن شد.

۶. بازاریابی دهان به دهان Word of Mouth Marketing
بازاریابی دهان به دهان انتقال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر با استفاده از ارتباط کلامی است. مشتریان از این که برند مورد علاقه‌شان را با مردم دنیا به اشتراک بگذارند بسیار هیجان زده می‌شوند. بسیاری از مشتریان به اشتراک گذاشتن داستان‌های محصولات و خدمات محبوب‌شان را مهم می‌دانند. دهان به دهان یکی از راه‌های باستانی است که آدم‌ها از طریق آن در مورد آن چه می‌خریدند اطلاعات کسب می‌کردند. بازاریابان مدرن یاد گرفته‌اند چگونه عمل دهان به دهان معتبر را برای شرکت‌شان و محصولاتی که عرضه می‌کنند به وجود بیاورند.

۷. بازاریابی دعوت به اقدام CTA) Call to Action)
بازاریابی CTA به شیوه‌های تبدیل ترافیکِ وب به سوق دادن یا فروش در وب‌گاه‌ها با استفاده از متن، گرافیک، یا دیگر عناصر طراحی وب اطلاق می‌شود. استراتژی‌های تبدیل کمک می‌کنند که درصد بازدیدکنندگان برخط را که جزو مشتریان می‌شوند یا به فهرست ایمیل ملحق می‌شوند بهبود ببخشند.

مطلب مرتبط: انواع بازاریابی:۱۳۱ نوع بازاریابی که هر بازاریاب باید بشناسد

۸. بازاریابی ویروسی Viral Marketing
بازاریابان برندِ کالت مدام در حال ایجاد ایده‌های کسب و کار جدید هستند که محصولاتشان را در قلب و ذهن مشتریان جهانی نگه دارند. هر بار یک محصول جدید خلق می‌شود، باید به مشتریان دلیلی برای رویاپردازی درباره‌ی خرید آتی‌شان داده شود. بعضی وقت‌ها بازاریابانِ برندهای کالت دست روی چیز آن چنان بزرگی می‌گذارند که آدم‌ها نمی‌توانند جلوی به اشتراک گذاشتن آن با دیگران را بگیرند. این که کاری بکنید مشتریان‌تان درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان صحبت کنند برای رشد آگاهی درباره‌ی کسب و کارتان بسیار حائز اهمیت است.

۹. بازاریابی تنوع گرا Diversity Marketing
توسعه‌ی یک طرح بازاریابی شخصی‌سازی شده از طریق تحلیل بخش‌های مختلف مشتری بر مبنای تفاوت‌های فرهنگی شامل سلایق، انتظارات، اعتقادات، نگرش‌های جهانی، و نیازهای مشخص.

۱۰. بازاریابی مخفی کاری Undercover Marketing
بعضی وقت‌ها نفروختن همه چیز به همه کس می‌تواند منبع بزرگ شایعه شود. به تریلر یک فیلم سینمایی فکر کنید که از دیدن آن فیلم سینمایی بسیار هیجان زده شده‌اید. در حالی‌که تبلیغ‌کننده تمام جنبه‌های فیلم سینمایی را نشان نمی‌دهد، اما می‌تواند به اندازه‌ی کافی محرک برای تشویق بینندگان به بیشتر دیدن ایجاد کند.

۱۱. بازاریابی انبوه Mass Marketing
شرکت‌های سهامی بزرگ برای بقا و رشد به ایجاد تعداد زیادی خرید از محصولات‌شان نیاز دارند. در حالی که بازاریابی انبوه ممکن است مانند یک شیوه‌ی جامع بازاریابی به نظر برسد اما این به دور از واقعیت است. کسب و کارهای بزرگ پول زیادی برای شناخت داده‌های بزرگ صرف می‌کنند. این کار به آنها بینشی می‌دهد در رابطه با این که برای مشتریان ملی بالقوه‌شان که محصولات‌ و خدمات‌شان را می‌خرند رسانه‌ها را کجا قرار دهد. والمارت مثالی از یک خرده‌فروشی بازار انبوه موثر است. به عنوان خرده‌فروش شماره‌ی یک دنیا، آنها درباره‌ی تلاش‌های بازاریابی انبوه‌شان بسیار فعال هستند، و اغلب به مشتریان‌شان احساس خودمانی بودن و گرمی می‌بخشند.

۱۲. بازاریابی فصلی Seasonal Marketing
رویدادهای فصلی روشی بی‌نظیر برای ملاقات با مشتریان جدید ارائه می‌دهند. بعضی وقت‌ها این رویدادها می‌توانند تغییرات واقعی آب و هوا یا تعطیلات ملی باشند. برای یک خرده‌فروش مثل هالمارک، روز ولنتاین بخش بزرگی از کسب و کارش را شکل می‌دهد. با وفق دادن خود با فصول مختلفی که برای مشتریان‌تان مهم هستند می‌توانید در سبک زندگی‌ آنها نقش مناسب‌تر و مرتبط‌تری داشته باشید.

۱۳. بازاریابی روابط عمومی PR Marketing
روابط عمومی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی است. بسیاری از بازاریابانِ کارآمد با رسانه‌ها کار می‌کنند تا درباره‌ی محصولات‌شان و مزایایی که محصولات‌شان دارد دست به آگاه‌سازی بزنند. همچنین در بسیاری از موارد که مشکلی پیش می‌آید، وجود یک استراتژی بازاریابی روابط عمومی حیاتی است. وقتی بنیان‌گذارِ اپل، استیو جابز، زنده بود اپل یک کنفرانس مطبوعاتی مهم برگزار می‌کرد تا همه‌ی محصولات جدیدش را آشکار کند. این سنت اکنون توسط مدیرعامل و افسر ارشد بازاریابی جدید اپل ادامه پیدا می‌کند.

۱۴. بازاریابی آنلاین Online Marketing
همین که یک تجارت در اینترنت رواج می‌یابد، شکل جدیدی از بازاریابی ظهور کرده است. از بنرهای آنلاین تا آن پاپ‌آپ‌های آزار دهنده، بازاریابان آنلاین تلاش کرده‌اند به هر طریقی که می‌توانند توجه مشتریان‌شان را به خود جلب کنند. بیشتر تلاش‌های بازاریابی استراتژیک آنلاین امروزه ترکیبی از استراتژی‌های مدیریت رشد و مجموعه‌ای از تاکتیک‌های اطلاع رسانی که جلب توجه می‌کند هستند. یک بازاریاب آنلاین بسیار موثر، شرکت بیمه‌ی Geico است که به سادگی از استفاده کنندگان‌شان درخواست می‌کنند کد پستی‌شان را وارد کنند تا راهنمایی سریع درمورد پس‌اندازهای بهتر دریافت کنند.

۱۵. بازاریابی ایمیلی Email Marketing
به محض آن‌که مشتریان به دنیای آنلاین کوچ می‌کنند، بازاریابان اینترنتی سعی کرده‌اند ایمیل‌ها را برای مشتریان بالقوه جمع‌آوری و سازماندهی کنند. بسیاری از بازاریابان کسب و کار به کسب و کار به بازاریابی ایمیلی به عنوان یک راه اولیه برای ارتباط با مشتریان وابسته‌اند. در نمایشگاه‌های مربوط به صنعت، مشاورانِ IBM را اغلب می‌توان در حال رد و بدل کردن اطلاعات ایمیلی با مشتریان بالقوه‌شان دید.

۱۶. بازاریابی اوانجلیسم Evangelism Marketing
مشتریان طرفدارِ متعصب(آنچه ما عشقِ برند می‌نامیم) را توسعه دهید تا از برند یا محصول‌تان دفاع کنند، و به نحوی برند شما را به نمایش بگذارند که گویی بخشی از هویت خودشان بوده است.

۱۷: بازاریابی گردهمایی Event Marketing
برپایی گردهمایی روش بی‌نظیری برای ایجاد فروش است. مشتریان اغلب برای خرید به یک دلیل نیاز دارند و گردهمایی می‌توانند اغلب دلیل تمام و کمالی را ارائه دهند. رژه‌ی روز شکرگزاری ملی بخشی از فرهنگ امریکا شده است که دو گردهم‌آیی‌ را که مشتریان عاشقش هستند به هم ارتباط می‌دهد: شکرگزاری و خرید.

۱۸. بازاریابی آفلاین Offline Marketing
با به کارگیری گسترده‌ی اینترنت، بسیاری از شرکت‌ها روش‌های جدیدی از ترکیب بازاریابی آفلاین با فناوری‌های جدید برای خلق تجارب مشتریان جذاب‌تر پیدا می‌کنند. شرکت کوکاکولا دستگاه‌های فروش اتوماتیکی را درست کرده است که مشتریان را دعوت می‌کنند محکم در آغوش‌شان بگیرند. این کار به گره زدنِ برند کوکاکولا با احساس ناب شادمانی دامن می‌زند، اما مشتریان را نیز به تجربه کردن محصول واقعی به صورت آفلاین دعوت می‌کند.

۱۹. بازاریابی برون‌یابی یا مشتری در بیرون Outbound Marketing
بعضی وقت‌ها برای شرکت‌ها مهم است که مشتریان‌ بالقوه‌شان را از وجود خود آگاه کنند. با ایجاد فهرستی از مشتریان بالقوه یک شرکت می‌تواند دستیابی به گروه‌های هدف فردی‌‌اش را به منظور یافتن مشتریان جدید آغاز کند. وقتی مایکروسافت داشت نرم‌افزار حسابداری‌اش را می‌فروخت قبل از تلاش برای تماس با شرکت‌ها جهت یک ملاقات رودررو اغلب از بازاریابی برون‌یابی برای شناسایی مقصدهای بالقوه‌ استفاده می‌کرد.

۲۰: بازاریابی مستقیم Direct Marketing
ارتباط مستقیم برقرار کردن با مشتریان و مشتریان بالقوه از طریق نامه، ایمیل، پیامک، آگهی روی کاغذهای کوچک و دیگر مواد تبلیغاتی.

۲۱. بازاریابی درون‌یابی یا مشتری در داخل Inbound Marketing
شرکت‌ها اغلب با مشتریانی مواجه هستند که به دلایل گوناگون با آنها تماس می‌گیرند. این می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای فروش محصولات و خدمات اضافی به آنها باشد که در حال حاظر ندارند. وقتی مشتریان کسب و کار برای چک کردن مانده‌های حساب‌شان تماس می‌گیرند، تعقیب بانکی کسب و کار اغلب این فرصت را به بار می‌آورد تا از آنها بپرسیم آیا به یک خط اعتباری، یا چندین و چند خدمت دیگری که بانک ارائه می‌دهد علاقمند هستند یا خیر.

 ۲۲: استراتژی بازاریابی اشانتیون Freebie Marketing
رایگان تبلیغات کنید، جایزه بدهید، یا محصولات و خدمات‌ فروخته شده به قیمت پایین‌تر را بفروشید تا فروش کالاها یا خدمات مرتبط دیگر را تقویت کنید.

انواع استراتژی های بازاریابی ۲۳: بازاریابی خبرنامه ای Newsletter Marketing
یک روش جالب و سرگرم‌کننده برای تبلیغ کسب و کار نوشتن خبرنامه‌ای است که بر بعضی از چیزهایی که به درد اخبار می‌خورد و برای سازمان اتفاق افتاده است تاکید می‌کند. Motley Fool سالیان سال نگرش‌های سرمایه‌گذاری‌شان را با اجتماع‌شان به اشتراک گذاشته‌اند. این خبرنامه‌ها حس شمولیت و مشارکت با اعضا را ایجاد می‌کنند و برای رشد باورنکردنی‌شان عاملی کلیدی فراهم آورده است.

۲۴. بازاریابی مقاله ای Article Marketing
در صنعت‌ها که در آنها تخصص بسیار ارزشمند تلقی می‌شود، مقالات می‌توانند ابزار قدرتمندی برای نشان دادن دانش و تخصص ارائه دهند. بعضی از نوآوری‌ها به شکل مقاله یا پژوهش‌نامه به اشتراک گذاشته می‌شوند که اطلاعات فنی لازم است به خریداران تخصصی انتقال داده شوند. Amazon.com بخشی از سایت‌اش را به پژوهش‌نامه‌ها در رابطه با دانش فنی در مورد پردازش ابری اختصاص داده است. این یک نوع بسیار پیچیده از بازاریابی برای خریداران تخصصی است.

۲۵. بازاریابی محتوا Content Marketing
برای آموزش مشتریان بالقوه درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان محتوا بنویسید و منتشر کنید. برای کسب و کارهای مناسب، این می‌تواند یک وسیله‌ی کارآمد برای تاثیر گذاشتن بر آنها باشد بدون استفاده از روش‌های فروش مستقیم.

انواع استراتژی های بازاریابی ۲۶: بازاریابی نمایشگاه های تجاری Tradeshow Marketing
بسیاری از محصولات برای آن که خریداری شوند باید امتحان شوند. مشتریان بسیار کمی هستند که یک خودرو جدید را بدون انجامِ مقدار زیادی تحقیق و تستِ ابتدائی ماشین، خریداری کنند. نمایشگاه‌های تجاری گردهم‌آیی‌های صنعتی هستند که در آنها از مشتریان دعوت می‌شود تا نمونه‌ای از تمام آنچه یک صنعت قرار است ارائه دهد بیاورند. برای معرفی خطوط جدید تولیدش، شرکت فوردموتور هر ساله زمان زیادی را برای برپایی و انجام عملیات غرفه‌شان در نمایشگاه‌های اتومبیل مصرف‌کنندگان بین‌المللی صرف می‌کند. این نمایشگاه‌های تجاری اتومبیل به گزارشگران و مصرف‌کنندگان شانس این را می‌دهد که ماشین‌های دست اول را تجربه و آزمایش کنند.

۲۷. بازاریابی جستجوی اینترنتی Search Marketing
امروزه، وقتی مصرف‌کنندگان سوالاتی دارند اغلب از دوستانشان نمی‌پرسند؛ یک راست به سر وقتِ گوگل می‌روند. در واقع، گوگل در پاسخ دادن به پرسش‌هایی که میلیون‌ها نفر روزانه برای یافتن پاسخ‌شان در این سایت جستجوی اینترنتی پیشرو جست‌وجو می‌کنند بسیار عالی عمل می‌کند. نیازی نیست برای دیدن قدرت بازاریابی موتورهای جست‌وجو، کسی به دوردست‌ها نگاه کند. سال‌های زیادی است که گوگل صنعت را شکل داده است و به صدها خرده‌فروش کمک کرده است که کسب و کارشان را رشد بدهند. درحالی که بسیاری از کسب و کارها سابقا در روزنامه‌های محلی تبلیغات می‌کردند، با کم و کم‌تر شدن مصرف کنندگانی که از کتاب راهنمای محلی مشورت می‌گیرند، این کانال به طرز فزاینده‌ای هر ساله ناکارآمدتر می‌شود.

۲۸: بازاریابی مستقیم Direct Marketing
کالاها و خدمات‌تان را با استفاده از طیفی از ابزارهای دیجیتال شامل رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند، و تبلت‌ها تبلیغ کنید و ارتقاء بدهید. بازاریابی اینترنتی روشی حیاتی در بازاریابی دیجیتالی است. وقتی که یک بازار هدف به روشنی شناسایی شد، کار کردن با USPS یا یک نامه‌بر حرفه‌ای که می‌داند مشتریان‌تان دقیقا کجا زندگی‌می‌کنند ممکن و میسر می‌شود.

بازاریابی مستقیم می‌تواند روشی موثر برای دستیابی به مشتریان درست در خانه‌شان، یعنی جایی که زندگی می‌کنند، باشد. درحالی که اغلب این شیوه جنبه‌ای منفی هم دارد(مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند یک خروار نامه آرامش‌شان را بر هم بزند)، بسیاری از شرکت‌های فعال بازاریابی مستقیم را به خوبی اجرا می‌کنند. به عنوان مثال خرده‌فروش کاتالوگ، ال.ال. بین، برنامه‌های بازاریابی مستقیمی ایجاد کرد که مشتریان‌اش مشتاقانه منتظر دریافتش از سوی آنها بودند.

۲۹. بازاریابی ویژه بازار Niche Marketing
یافتن یک ویژه بازار و پر کردن آن می‌تواند به عنوان رازِ رشد بازارهای بیش از حد شلوغ باشد. به عنوان مثال، کسب و کار کفش را در نظر بگیرید. در جهان تقاضای زیادی برای کفش وجود دارد و شرکت‌های پیشرو بسیاری برای برآوردنِ نیازهای مبرم کفش در بازار تکامل یافته‌اند. فضای کفش ممکن است شلوغ به نظر برسد، اما شرکت تولیدکننده‌ی کفشِ وَنز متوجه یک مشتری محروم شد: اسکیت‌باز. با تمرکز بر این بازار ویژه بازار ونز کسب و کار پر رونقی را توسعه داده است.

۳۰. بازاریابی چکه‌ای Drip Marketing
بازاریابی چکه‌ای یک استراتژی ارتباطی است که به مرور زمان مجموعه‌ی پیش‌نوشته‌ای از پیام‌ها را به مشتریان یا مشتریان بالقوه می‌فرستد، یا “چکه چکه” ارسال می‌کند. این پیام‌ها اغلب شکل بازاریابی ایمیلی به خود می‌گیرند، هر چند از برون‌دادهای رسانه‌های دیگر نیز می‌شود استفاده کرد.

۳۱. بازاریابی اجتماعات Community Marketing
درگیر کردن جمعی از مشتریان موجود در یک مکالمه‌ی پویا، صحبت از نیازها و خواسته‌های این گروه مشتریان خاص. به جای تمرکز بر ایجادِ تراکنش بعدی، بازاریابی اجتماع وفاداری بیشتر و سطوح بالاتری از تعاملات را در یک اجتماع برند موجود ارتقاء می‌دهد. در اینجا نحوه‌ی تشکیل اجتماع برند را یاد بگیرید. بازاریابی جامعه می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان نیز بینجامد.

۳۲. بازاریابی رسانه‌‌های اجتماعی Social Media Marketing
سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر فرصت منحصربفردی برای کسب و کارهای با تدبیر که مایل به سرمایه‌گذاری در مشارکت مشتری هستند ارائه می‌دهند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هنوز دوران طفولیتش را سپری می‌کند اما نسبتا به سرعت در حال رشد است. شرکت‌هایی مثل Southwest Airlines بخش‌هایی دارند متشکل از بیش از ۳۰ نفر که مسئولیت اولیه‌شان این است که فعالانه در رسانه‌های اجتماعی با مشتریان مشارکت داشته باشند.

۳۳: بازاریابی چند رسانه ای Cross-Media Marketing
تامین اطلاعات برای مشتریان از طریق کانال‌ها متعدد مثل ایمیل، نامه، وب‌گاه، و تبلیغات آنلاین و چاپ شده برای ارتقاء چند رسانه‌ای کالاها و خدمات‌تان.

۳۴: بازاریابی کسب و کار به کسب و کار B۲B Marketing
بازاریابی کسب و کار به کسب و کار شیوه‌ای از بازاریابی افراد یا سازمان‌ها است(شامل کسب و کارهای تجاری، دولت‌ها، و دیگر موسسات). این شیوه به کسب و کارها اجازه می‌دهد کالاها یا خدمات‌شان را به شرکت‌ها یا سازمان‌های دیگری بفروشند که در عوض همان کالاها یا خدمات را بازفروشی می‌کنند، از آنها برای زیاد کردن کالاها یا خدمات‌شان استفاده می‌کنند، یا از آنها برای حمایت از عملیات داخلی‌شان استفاده می‌کنند. ماشین‌های کسب و کار بین‌المللی(IBM) یک بازاریاب معروفِ B۲B است. کسب و کار IBM به خاطر اتخاذ یک شیوه‌ی بسیار هوشمندانه در بازاریابی محصولات‌شان در کسب و کارها و دولت‌های دیگرِ سرتاسر دنیا رشد کرده است.

۳۵: بازاریابی مشوقی یا ترویجی Promotional Marketing
بازاریابی مشوقی یک استراتژی بازاریابی معین شده برای برانگیزش یک مشتری جهت اقدام در قبال یک تصمیم خرید است. بازاریابی تبلیغاتی فنی است که شامل مشوق‌های مختلفی جهت خرید می‌شود.

انواع استراتژی های بازاریابی ۳۶: بازاریابی کمینی Ambush Marketing
تبلیغ‌کننده از این استراتژی بازاریابی برای ارتباط برقرار کردن با رویدادها و برندهای مشخص بدون پرداخت حق‌الزحمه‌های حمایت مالی استفاده می‌کند. این استراتژی به کسب و کار اجازه می‌دهد این رویدادها را سرمایه‌ای کند یا حقوق مالکانه‌ی برندِ کسب و کار دیگر را بیشینه کند، که اثر بالقوه‌ی کم کردنِ ارزش رویداد اصلی را دارد.

 ۳۷: بازاریابی کسب و کار به مصرف‌کننده B۲C Marketing
هدف نهایی بازاریابی B۲C(بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده) آن است که خرید روندگان را تا آن‌جا که ممکن است به شدت و به طور مداوم به خریدار تبدیل کند. بازاریابان کسب و کار به مصرف کننده، فعالیت‌های بازاریابی مثل کوپن‌ها، نمایشگاه‌ها، نمای مغازه‌ها(هم واقعی و هم آنلاین) و تلاش‌های خاصی را به کار می‌گیرند تا بازار هدف را به خرید ترغیب کنند. کمپین‌های بازاریابی کسب و کار به مصرف‌کننده روی یک تراکنش متمرکز هستند، به لحاظ دوره‌ی زمانی کوتاه‌تر هستند، و نیاز دارند که بلافاصله علاقه‌ی مشتریان را به خود جلب کنند. این کمپین‌ها اغلب معاملات، تخفیف‌ها، یا اسنادی را ارائه می‌دهند که می‌توانند هم به صورت آنلاین و هم در فروشگاه استفاده شوند.

۳۸: بازاریابی ابری Cloud Marketing
در این نوع جدید بازاریابی، تمام منابع و دارایی‌های بازاریابی به صورت آنلاین درآورده می‌شوند تا مصرف کنندگان(یا وابستگان) بتوانند آنها را توسعه دهند، جرح و تعدیل کنند، استفاده کنند، و به اشتراک بگذارند. Amazon.com را در نظر بگیرید که چگونه کاری می‌کند تا مشتریان کتاب‌ها، فیلم‌ها، و نمایش‌های تلویزیونی دیجیتالی را از یک کتابخانه دیجیتال بخرند که در حساب آنلاین مشتری یا در ابزار دیجیتالی آنها مثل Kindle Fire قابل دسترسی است.

۳۹. بازاریابی موبایلی Mobile Marketing
بازاریابی در یا با یک ابزار موبایلی، مثل گوشی‌های هوشمند. بازاریابی موبایلی می‌تواند برای مشتریان زمان و محل حساس، اطلاعات شخصی شده فراهم کند که کالاها، خدمات و ایده‌ها را ارتقاء می‌بخشد. در این‌جا یک نمونه‌ی اخیر از بازاریابی موبایلی عملی وجود دارد.

۴۰. بازاریابی هم پیمانی Alliance Marketing
یک سرمایه‌گذاری مشاعی بین دو یا چند کسب و کار شکل می‌گیرد تا در تلاش برای تبلیغات و فروش کالاها و خدمات منابع را به خدمت بگیرند.

۴۱. بازاریابی معکوس Reverse Marketing
در بازاریابی معکوس، ایده این است که کاری کنیم تا مشتری کسب و کار را دنبال کند به جای آن‌که بازاریابان به دنبال مشتری بروند. معمولا، این کار از طریق روش‌های سنتی تبلیغات صورت می‌پذیرد، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات مجله‌‌های چاپی، و رسانه‌های آنلاین. در حالی که بازاریابی سنتی اساسا به یافتن مجموعه‌ی درستی از مشتریان توسط فروشنده و هدف قرار دادن آنها می‌پردازد، بازاریابی معکوس بر نزدیک شدن مشتریان بر فروشندگان بالقوه که ممکن است بتوانند محصول مطلوب را ارئه دهند تمرکز دارد.

۴۲. بازاریابی تلفنی Telemarketing
می‌دانم به چه چیزی فکر می‌کنید، شما از بازاریابان تلفنی نفرت دارید. در این احساس شما تنها نیستید. با وجود این، بازاریابی تلفنی می‌تواند بخش مهمی از فروش محصولات‌تان به مشتریان را در بر بگیرد و نباید از آن غفلت شود چرا که بسیاری از شرکت‌ها برای ارتباط با مشتریان به آن تکیه می‌کنند.

۴۳. بازاریابی نمونه‌ی رایگان Free Sample Marketing
بر خلاف بازاریابی اشانتیون، این بازاریابی به بازاریابی تکمیلی بستگی ندارد، بلکه شامل ارائه‌ی یک نمونه‌ی رایگان از محصول می‌شود برای تاثیرگذاری بر مشتری جهت انجام خرید.

۴۴: بازاریابی نامه‌ی مستقیم Direct Mail Marketing
قالبی از تبلیغات که منافی با کانال‌های ارتباطی است (صرفا تعاملات انسانی را قبول دارند و بس) به کسب و کارها و سازمان‌های غیرانتفاعی اجازه می‌دهد مستقیما با مشتری ارتباط برقرار کند، با فنون تبلیغاتی که می‌تواند شامل پیام متنی، ایمیل، وب‌گاه‌های مصرف‌کننده‌ی تعاملی، تبلیغات نمایش آنلاین، فیلترها، توزیع کاتالوگ، نامه‌های تبلیغاتی، و تبلیغات بیرونی باشد. پیام‌های بازاریابی مستقیم بر تمرکز روی مشتری، داده‌ها، و پاسخگویی تاکید دارد.

۴۵: بازاریابی پایگاه داده‌ها Database Marketing
بازاریابی پایگاه داده‌ها شکلی از بازاریابی مستقیم است با استفاده از پایگا‌ه‌های داده‌های مشتریان یا مشتریان بالقوه جهت تولید پیام‌های شخصی‌سازی شده به منظور تبلیغ یک محصول یا خدمت با مقاصد بازاریابی. شیوه‌ی ارتباط می‌تواند هر رسانه‌ی نشانی‌پذیری باشد، مثلِ شیوه‌ی بازاریابی مستقیم. تمایز میان بازاریابی مستقیم و بازاریابی پایگاه داده‌ها در اصل از توجه معطوف به تحلیل داده‌ها نشات می‌گیرد. بازاریابی پایگاه داده‌ها بر استفاده از فنون آماری برای توسعه‌ی مدل‌های رفتار مشتری تاکید می‌کند که بعدا برای انتخاب مشتریان جهت برقراری ارتباط استفاده می‌شود. در نتیجه، بازاریابان پایگاه داده‌ها همچنین مایل هستند مصرف‌کنندگان سفت و سختِ انبارهای داده‌ها باشند، چون داشتن میزان داده‌های بیشتر درباره‌ی مشتریان این احتمال را افزایش می‌دهد که یک مدل دقیق‌تر بتوان ساخت.

انواع استراتژی های بازاریابی ۴۶: بازاریابی شخصی سازی Personalized Marketing
بازاریابی شخصی سازی(همچنین گاهی بازاریابی یک به یک نامیده می‌شود) یک شکل مفرط از تمایز محصول است. در صورتی که تمایز محصول سعی می‌کند یک محصول را از محصول رقیب تمیز دهد، شخصی‌سازی سعی می‌کند یک محصول منحصربفرد برای ارائه به هر مشتری درست کند. Nike ID یک برند محبوب است که یک کسب و کار قوی حول مفهوم بازاریابی شخصی‌سازی توسعه‌ داده است.

انواع استراتژی های بازاریابی ۴۷: بازاریابی مشارکتی Affinity Marketing
با هم‌پیمان شدن با برندهایی که شما را کامل می‌کنند، شراکت‌های استراتژیکی ایجاد کنید که برای هر دو طرف سودمند است. این نوع تحت عنوان بازاریابی مشارکتی نیز شناخته می‌شود، با این استراتژی، یک برند تولید فروش می‌کند در حالی که برند دیگر مشتریان جدید ایجاد می‌کند و آگاهی از برند را شکل می‌دهد.

انواع استراتژی های بازاریابی ۴۸: بازاریابی فرقه ای-فرهنگی Cult-tural Marketing
گزاره‌ی بازاریابی قومی بر این مفهوم برتری دارد که یک روش برای تبدیل(بله! تبدیل! ) مصرف‌کنندگان استفاده از تمایلات رفتاری انسانی بی‌انتها است که در فرقه‌های مذهبی یافت می‌شوند. بازاریابی فرقه‌ای یک نقطه‌ی روشن در فهرست نوظهورِ الگوهای بازاریابی است، که اصول علمی-اجتماعی بی‌انتها را به روشی قدرتمندانه به کار می‌بندد. بگذارید به فهرست شعارهای بازاریابی نوظهور، اصطلاح فرقه(cult) را بیفزائیم.

انواع استراتژی های بازاریابی۴۹: بازاریابی انسانی Humanistic Marketing
نیازهای انسانی “حالتی از احساس محرومیت” هستند. انسان‌ها بین نیازهای جسمانی(غذا، سرپناه، امنیت، پوشاک)، نیازهای اجتماعی(تعلق و عاطفه) و نیازهای فردی(دانش، خود بیانگری) تفاوت قائل می‌شوند. نیازها مجموعه‌ی نسبتا محدودی از حالات احساس محرومیت غیر فرهنگی هستند.

۵۰. بازاریابی چریکی Guerrilla Marketing
روش‌های پایه‌ای، غیرسنتی، و کم بودجه که شامل خلاقیت، جمعیت کثیری از آدم‌ها، و عنصر غافلگیری برای بازاریابی یا تبلیغ یک محصول، خدمت، برند، رویداد، یا شروع جدید می‌شود.

۵۱. بازاریابی برند پسند Brand Lover Marketing
آخرین نوع از انواع استراتژی های بازاریابی عبارت از بازاریابی برند پسند است. بازاریابی برند پسند یک مفهوم بازاریابی است که قرار است جایگزینِ ایده‌ی بازاریابی سنتی برند شود. برندها قدرت خود را از دست می‌دهند و عاشقان برند آن چیزی است که برای نجات برندها نیاز است. اما چه چیزی نوعی وفاداری را ایجاد می‌کند که از دنبال دلیل بودن فراتر برود؟ چه چیزی یک برند واقعا بزرگ را برجسته می‌کند؟ عاشقان برند، به برندها زندگی می‌بخشند. برای آن که یک برند خود را تا دسته‌ی “برند قومی” بالا بکشد، مجبور است در حالی که احساسات قوی دوست داشتن را برای مشتریانش به بار می‌آورد به مشتریانش احساس تعلق ببخشد. خلقِ وفاداری فراتر از جست‌وجوی دلیل، مستلزم ارتباطات عاطفی است که بالاترین سطوح دوست داشتن و حس تعلق را برای برندتان ایجاد می‌کند.